måndag 20 oktober 2008

Välkommen ombord på min Galaktiska Gondol

Med såväl Ascendenten som planeten Merkurius i Fiskarnas tecken i födelsehoroskopet faller det sig ganska naturligt för mig att närma mig astrologin som vore den en stilla gungande gondolfärd under natthimlens tindrande stjärnor.

Om du vill gunga med på en tur, stig ombord och följ med på en färd genom astrologins förunderliga värld!

Min hemsida, Galaktiska Gondolen, som den här bloggen hänvisar till, sjösattes idag den 20 oktober 2008 kl 17:06 med följande horoskop:

Uranus i Fiskarna strax över horisonten i öster slår an själva temat. Och målet med seglatsen är förstås vidgade och fördjupade vyer - MC i konjunktion med Pluto i Skytten. Vad det kommer att innebära i övrigt återstår att se. Livet är ju en svindlande äventyrlig resa.

Syftet med bloggen är att den ska samverka med hemsidan (som alltså är själva Gondolen). Bloggen är mer som en angöringsbrygga eller ankringsplats för Gondolen, där du kan stanna till, njuta av natthimlens tindrande stjärnor och kanske växla ett par ord med gondoljären.

Men eftersom alla goda ting är tre består hela gondolkonceptet av tre delar: förutom hemsidan och bloggen finns också Astrologi-Forumet, där du är mer än välkommen att diskutera allt som rör astrologi. Om bloggen är Gondolens ankringsplats, kanske forumet mer kan ses som en nattöppen gatuservering intill gondolbryggan...

I bloggens högra spalt finns länkar till Galaktiska Gondolen och Astrologi-Forumet.

Återigen, välkommen ombord!

Mats i det blå

3 kommentarer:

RC sa...

Hej Mats!

Jag blir inte klok på om du använder rätt zodiac eller fel s.a.s. Jag har varit i London alltför länge ;o)

"The Future of Astrology? My opinion is that for the future of astrology we have no choice but to stop using the Tropical Zodiac.
How long would you tolerate a map which said you were in London when you were really in Paris?
And then had the temerity to say: no, look, this is London in our system."

Citat från länken.

Mvh/Ronny

The Galactic Gondolier sa...

Hej Ronny!

Tack för din kommentar! Det är lugnt, båda zodiakerna är ok. Ingen av dem är "fel", de är bara olika. Webbsidan du länkar till förvirrar begreppen en hel del och vill få det till att den tropiska zodiaken är ett "stort misstag", men så är det absolut inte. De båda zodiakerna samlever på ett högst harmoniskt sätt.

På mitt Astrologi-Forum har jag ett par förklaringar av hur det hänger ihop:

Kort förklaring:
http://astrologiforum.egensajt.se/board/tropiska-och-sideriska-zodiaken-t179.html

Lång förklaring:
http://astrologiforum.egensajt.se/board/vad-ar-skillnaden-mellan-indisk-och-vasterlandsk-astrologi-t78.html

Den mest fullständiga debatten om de båda zodiakerna är nog den här, där jag diskuterar med en hängiven "siderisk-zodiakare":
http://siderisk.blogspot.com/2009/08/den-sideriska-och-tropiska-zodiakens.html

Trevlig läsning och ha en skön sommar!

Mats i det blå

PS. Om du är intresserad är du välkommen att diskutera mer på Astrologi-Forumet:
http://astrologiforum.egensajt.se/board/index.html

Horoskop sa...

Hej Mats,
Jag skulle i väldigt hög grad uppskatta om ville lägga upp en länk till http://www.horoskop.nu någonstans bland dina andra länkar.